Centrale Huisvesting
Aanleiding en achtergrond
In de afgelopen jaren zijn verschillende scenario’s uitgewerkt voor de huisvesting van bestuur en medewerkers van de gemeente Noardeast-Fryslân. De raad heeft er uiteindelijk voor gekozen om het bestuurscentrum in Dokkum te behouden en de medewerkers centraal in Dokkum te huisvesten. Hierdoor worden bestuur en medewerkers dichter bij elkaar gebracht.
Het gemeentehuis moet nog wel worden voorbereid en ingericht naar de keuze die de raad maakte. Bouwdelen A1 en A2 (Suupmarkt) moeten worden aangepast en opnieuw ingericht.
Bouwdeel B (Koningstraat) wordt afgebroken en opnieuw gebouwd. Het gebouw is financieel afgeschreven en niet energieneutraal. De ruimtes in het nieuw te bouwen kantoor worden optimaal benut en het gebouw wordt energieneutraal opgeleverd.
Bouwdeel C (Koningstraat) is inmiddels gereed. Bouwdeel A en B worden de komende jaren in dezelfde sfeer en stijl ingericht. In 2024 en 2025 wordt het e.e.a. voorbereid, zoals o.a. het herijken van het Programma van Eisen, de selectie van architect, adviseurs, aannemers en installateurs en het ontwerpproces. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2026 gestart wordt met de nieuwbouw van bouwdeel B. Bouwdeel A1 is een rijksmonument. Hier wordt in 2027 begonnen met onderhoud en eventueel restauratie.
Voortgang Centrale Huisvesting
Hieronder vindt u informatie over de ondernomen stappen in 2018 tot en met 2023. En kan u de tijdlijn bekijken voor 2024 tot en met 2028.
Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen
-
De ontwerpfase start in 2025. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eisen die gesteld worden aan het beschermde stadsgezicht. De direct omwonenden krijgen gelegenheid om te reageren op het voorlopige ontwerp.
-
Wij streven ernaar om de sloop zo kort mogelijk te laten duren. De vraag is op dit moment ook of er sprake is van sloop of demontage (dit is op een nette manier het gebouw uit elkaar halen)). Dit wordt de komende periode duidelijk. De verwachting is dat de sloop/demontage in het stedelijke gebied zo’n drie maanden in beslag gaat nemen.
-
Dat weten wij op dit moment nog niet. Rond eind 2025 hebben we hier meer duidelijkheid over. Wij informeren de betrokken omwonenden hier tijdig over. Zodra de werkzaamheden zijn voltooid, kunnen de auto’s in ieder geval weer op eigen terrein staan.
-
Direct omwonenden worden steeds geïnformeerd als er werkzaamheden verwacht worden die voor hen gevolgen hebben.
-
De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk plaats tussen de reguliere tijden die in de bouw gelden. Dat is tussen 7:00 en 17:00 uur.
-
Ja, een zogenaamd rapport belendingen zal opgesteld worden in het kader van dit bouwproject. Dit rapport is bedoeld om de toestand van aangrenzende panden (de belendingen) vast te leggen voordat de bouw begint. Het rapport belendingen helpt zowel de bouwondernemer als de eigenaren van de aangrenzende panden om te beschermen tegen ongewenste verrassingen.
-
Bij het uitwerken van de vervolgstappen worden de risico's zorgvuldig ingeschat en wordt ook rekening gehouden met de planning van andere projecten (of evenementen) in de binnenstad die van invloed kunnen zijn op dit bouwproject. Door deze aanpak kunnen potentiële problemen vroegtijdig herkend worden en maatregelen getroffen worden om vertragingen en hierdoor eventuele extra kosten te voorkomen. Bovendien zorgt deze coördinatie ervoor dat de impact op de omwonenden en het lokale verkeer tot een minimum wordt beperkt, waardoor de algehele efficiëntie en veiligheid van het bouwproject worden gewaarborgd.
-
Tijdens het sloop- en bouwproces kan het voorkomen dat er tijdens bepaalde fases van het bouwproces tijdelijk van de huidige breedte van de Blauwververstraat wordt afgeweken. Bijvoorbeeld, tijdens de aanvoer van grote bouwmaterialen, het plaatsen van steigers, of het uitvoeren van specifieke bouwactiviteiten. Hierdoor kan het noodzakelijk zijn om tijdelijk een deel van de straat in te nemen. We zullen ervoor zorgen dat deze tijdelijke inperkingen zo kort mogelijk duren en de gevolgen voor het dagelijkse gebruik van de straat tot een minimum beperken.
-
De verbouw is ingegeven door de keuze om ambtelijk te fuseren. De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om bestuur en medewerkers centraal te huisvesten in het centrum van Dokkum. ‘Bouwdeel B’ (Koningstraat 14) is hiervoor nog ongeschikt; dat heeft te maken met de niveauverschillen (split-level) en vele verkeersruimten. Daardoor is een efficiënt gebruik niet mogelijk. Ook voldoet het gebouw niet aan de duurzaamheidseisen. Daarom moet het gebouw opnieuw gebouwd worden. Daarbij wordt ook het gekozen werkplekconcept in dit gebouw doorgevoerd.
Contact
Hebt u vragen of wilt u met iemand in contact komen over dit project? Mail dan naar huisvesting@noardeast-fryslan.nl