GGD jeugdmonitor

Algemeen

Elke vier jaar onderzoekt de GGD met een vragenlijst hoe het gaat met leerlingen uit klas 2 en 4 in het voortgezet onderwijs. Hierbij worden vragen gesteld over hun mentale gezondheid, middelengebruik, de thuissituatie, vrije tijdsbesteding en school.

Vragenlijst

Elke vier jaar onderzoekt de GGD met een vragenlijst hoe het gaat met leerlingen uit klas 2 en 4 in het voortgezet onderwijs. Hierbij worden vragen gesteld over hun mentale gezondheid, middelengebruik, de thuissituatie, vrije tijdsbesteding en school. De resultaten van deze jeugd schoolmonitor worden gedeeld met bijvoorbeeld scholen en de gemeente. Graag wil de gemeente ook u een inkijkje in de resultaten geven.

Komende maanden nemen we u op de website, social media en de gemeentepagina in de krant mee in een aantal thema’s uit de monitor. Wij vragen verschillende organisaties om een resultaat eruit te pakken en te vertellen wat zij in de praktijk zien en doen.

Voor vragen of meer informatie over de resultaten kunt u contact opnemen met Sandra van der Kooi via s.vanderkooi@noardeast-fryslan.nl

Resultaten Jeugdmonitor

In dit document vindt u meer informatie over verschillende thema’s. Heeft u vragen over de afname van de monitor? Dan kunt u hieronder de veel gestelde vragen vinden. 

Veel gestelde vragen

De GGD neemt om de twee jaar een monitor af onder de leerlingen uit klas 2 en 4 van het voortgezet onderwijs. Deze monitor stelt vragen over hun welbevinden, middelengebruik en omgeving. Denk hierbij aan vragen over het gezin, de vrije tijdsbesteding van jongeren en school.

Eens in de vier jaar wordt de monitor afgenomen op school. Leerlingen uit klas 2 en 4 vullen de digitale vragenlijst dan op school in. Dit deden ze op een computer, tablet, laptop of telefoon, onder toezicht van een docent of mentor. Niemand kijkt mee tijdens het invullen. Jongeren kunnen daardoor eerlijk(er) antwoorden, ook over gevoelige onderwerpen zoals alcohol, roken en drugs. Hier zijn resultaten per schoollocatie uitgerold en gemeente-brede resultaten (de optelsom van alle scholen samen).

Op onze website delen we de gemeente-brede cijfers. Het onderzoek vertegenwoordigt jongeren die in gemeente Noardeast-Fryslân wonen en in klas 2 en klas 4 van het voortgezet onderwijs zitten. De vragenlijst is eind 2023 ingevuld.

Voor het onderzoek zijn valide en betrouwbare standaardvragen opgenomen in de vragenlijst. De standaardvragen zijn ontwikkeld door de GGD in afstemming met kennisinstituten. We proberen deze standaardvragen steeds verder te versimpelen zodat jongeren makkelijker de vragenlijst kunnen invullen. 

We proberen sociaal wenselijke antwoorden zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen we door te benadrukken dat invullen van de vragenlijst anoniem is (een naam invullen is niet nodig). Ook geven we aan dat jongeren niet worden uitgenodigd voor een gesprek met de jeugdverpleegkundige op basis van hun ingevulde antwoorden (bijvoorbeeld in het geval van roken of alcohol drinken). Daarnaast benadrukken we dat er geen goede of foute antwoorden zijn, het gaat om een eerlijk antwoord. Jongeren die de vragenlijst niet serieus hebben ingevuld (dat wil zeggen: extreme antwoordpatronen) zijn uit het databestand verwijderd.

Seizoensinvloeden kunnen de resultaten van een onderzoek beïnvloeden. Daarom wordt elke monitor in dezelfde periode van het jaar uitgevoerd. Doordat we de onderzoeken in dezelfde periode van het jaar uitvoeren kunnen we de resultaten van verschillende jaren met elkaar vergelijken.

De verdeling van de kenmerken in de steekproef kan afwijken van de verdeling in de bevolking. Daarom zijn de resultaten van het onderzoek gewogen. Er is gewogen naar de volgende factoren: gemeente, gender, leerjaar en onderwijssoort. Door te wegen staan de resultaten van het onderzoek in verhouding tot de werkelijke bevolking. Dit maakt dat ze representatief zijn. 

Analyse

GGD Fryslân heeft de gemeentelijke cijfers berekend en geanalyseerd met SPSS versie 29.0.2.0. De resultaten zijn statistisch getoetst op significante verschillen bij p < 0.05. Dit betekent dat het gevonden verschil waarschijnlijk echt is en niet het gevolg van willekeur of toeval.