Werkwijze Gebiedsteam

Algemeen

Als u ons belt krijgt u een medewerker van het Klantcontactcentrum Sociaal Domein aan de lijn. U stelt uw vraag of legt uw probleem voor. Vaak kunnen wij u meteen al tips en adviezen geven. Met deze tips en adviezen kunt u misschien alweer zelf verder. Is er meer nodig? Dan plannen wij zo snel mogelijk een gesprek.

Wat kunt u zelf doen?

Kijk eerst naar wat u zelf kunt doen om de situatie te verbeteren. U kunt de informatie lezen op onze website bij ‘Zorg en ondersteuning’. U kunt ook iemand uit uw omgeving vragen om hulp. Lukt het niet om zelf, of met hulp van anderen, een oplossing te vinden? Dan is het Gebiedsteam er voor u. 

Wat doet het Gebiedsteam?

Wilt u gewoon eens praten over uw persoonlijke situatie? Of heeft u meteen hulp nodig? Stel uw vraag aan de medewerkers van het Gebiedsteam. Wij zijn er om mee te denken en u verder te helpen. Waar mogelijk, blijft het bij lichte hulp. Maar als het moet kunnen wij ook specialistische zorg bieden. Samen met u bekijken wij de situatie. Kunt u zelf nog iets doen, binnen het gezin of met hulp van familie of bekenden? Of is er tóch meer hulp nodig? En in welke vorm dan? 

Keukentafelgesprek

Tijdens het gesprek praat u met een medewerker van de gemeente. Het gesprek gaat over uw hulpvraag en de mogelijke oplossingen daarvoor.  Na het gesprek wordt een plan gemaakt om uw problemen aan te pakken.  U mag ook zelf een plan maken. Deze moet binnen 7 dagen na het doen van de melding bij de gemeente zijn. Een persoonlijk plan kan duidelijkheid geven voor uzelf en voor anderen. Over wat u belangrijk vindt in uw leven, wat u wel/niet kunt, waar u hulp bij nodig heeft, wat u van de hulp verwacht en welke zorgverleners u wilt inzetten. Het aanbieden van een persoonlijk plan is niet verplicht. 

U mag altijd een vertrouwenspersoon of onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen naar dit gesprek.

Heeft u hulp nodig bij uw gesprek?

Het is belangrijk dat u ons zo goed mogelijk kunt vertellen wat er aan de hand is. Dat kunt u het beste in uw eigen woorden doen. Het kan zijn dat u het prettig vindt dat iemand u helpt bij het gesprek. Bijvoorbeeld een familielid of een goede vriend(in). U kunt ook een medewerker van MEE Noord of van Zorgbelang Fryslân vragen om u te helpen in het gesprek. Zij bieden een onafhankelijke cliëntondersteuning. MEE Noord is bereikbaar op tel. (058) 284 49 44 of per mail: info@meefriesland.nl. Zorgbelang Fryslân is bereikbaar op tel. (085) 48 324 32.

Wat voor ondersteuning heeft u nodig?

U kunt een aanvraag doen voor twee soorten ondersteuning: 

  • de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (Wmo);
  • de Jeugdwet voor jeugdigen en hun ouders.

U heeft het recht een persoonlijk plan te maken.

Eigen bijdrage WMO

Komt u in aanmerking voor een maatwerkvoorziening via de gemeente? Dan kan het zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen. Dit bepaalt het CAK. Zij kijken niet naar inkomen of vermogen. Meer informatie over het CAK leest u op hun website www.hetcak.nl.

Uw privacy

Om ons werk goed te kunnen doen hebben we informatie nodig. Dit zijn in ieder geval uw persoonlijke gegevens. Deze informatie komt terecht in een digitaal dossier. In de wet (AVG) staat hoe wij hiermee om moeten gaan. Als wij denken dat we u nog beter kunnen helpen door uw gegevens en hulpvraag te delen met collega’s of andere instanties, dan bespreken we dit met u.

Bent u mantelzorger?

U bent mantelzorger als u voor iemand zorgt uit uw omgeving. Dat kan veel voldoening geven, maar kan ook erg pittig zijn. Misschien heeft u eens behoefte aan wat vrije tijd. Of wilt u er even tussenuit. Respijtzorg is vervangende zorg. Iemand anders neemt de zorg dan tijdelijk van u over. U kunt ook advies vragen bij professionele zorg- en hulpverleners: Stichting Welzijn Het Bolwerk, telefoonnummer (0519) 29 22 23 of kijk op de website het Mantelzorgsteunpunt. Het Gebiedsteam kan u meer vertellen over de ondersteuning van mantelzorgers. 

Meldcode huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling

De meldcode helpt de medewerker van het Gebiedsteam om goed te reageren bij signalen van geweld of mishandeling. Iedereen die met kinderen en volwassenen werkt, moet bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld handelen volgens de stappen van de meldcode. Door middel van de meldcode kunnen wij correct en zorgvuldig handelen in het belang van iedereen. Meer informatie hierover vindt u op www.meldcode.nl.

Verwijsindex

Het Gebiedsteam is aangesloten bij de Verwijsindex Fryslân. Het komt voor dat uw kind van meerdere professionals zorg of begeleiding krijgt. Dit weten ze helaas niet altijd van elkaar. Via de Verwijsindex Fryslân kunnen professionals laten zien dat zij actief betrokken zijn bij uw kind. Zo kunnen zij de ondersteuning beter op elkaar afstemmen. En krijgt u en/of uw kind de best passende zorg of begeleiding. Meer informatie hierover vindt u op www.verwijsindexfryslan.nl

Ideeën of klachten?

Heeft u een idee waarmee wij onze dienstverlening kunnen verbeteren? Of bent u niet tevreden over ons? Dan horen wij dat graag! Een gesprek kan helpen en voor een oplossing zorgen. Als dat niet lukt, of als u uw klacht niet met ons wilt bespreken, kunt u een melding doen.