Meldpunt problemen met verhuurder

Meldpunt

De Wet goed verhuurderschap moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. In de wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kunt u dat vanaf nu bij ons melden.

Vanaf 1 januari 2024 is er een meldpunt

U kunt daar misstanden in de particuliere verhuur melden. Melden is kosteloos en mag anoniem. De Wet goed verhuurderschap en het bijbehorende meldpunt is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan. Daarmee worden woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten beter beschermd. De gemeente krijgt meer mogelijkheden om op te treden tegen verhuurders die de wet overtreden.

  • Verhuurders moeten discriminatie en intimidatie voorkomen en tegengaan
  • Ook geldt een maximum waarborgsom en mogen er geen onredelijke servicekosten worden gevraagd. 
  • Verder moet de huurovereenkomst op schrift staan. 
  • En de huurder moet zijn geïnformeerd over rechten en plichten. Voor bemiddelaars geldt een verbod op het vragen van dubbele bemiddelingskosten.

Meldpunt is voor huurders particuliere woningen

(Kandidaat)Huurders met klachten over woningcorporaties kunnen terecht bij de klachtencommissie waarbij hun woningbouwcorporatie is aangesloten.

Regels

  • De verhuurder mag niet discrimineren.
  • De verhuurder mag u niet intimideren. Dat kan zowel fysiek als schriftelijk zijn;
  • Een eventuele waarborgsom mag maximaal tweemaal de huurprijs bedragen;
  • De verhuurder dient de huurovereenkomst schriftelijk vast te leggen, waarin opgenomen:
  • de rechten en plichten van de huurder;
  • duidelijke afspraken over een eventuele waarborgsom;
  • contactgegevens van de beheerder; 
  • contactgegevens van het lokale meldpunt problemen met verhuurders;
  • regels over de servicekosten.
  • Betaalt u servicekosten? Dan dient de verhuurder bij het aangaan van de huurovereenkomst hiervan een specificatie te verstrekken. 
  • De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen. Deze kosten zijn voor de verhuurder (de partij die de bemiddelaar inhuurt).
  • Bent u een arbeidsmigrant? Een huurovereenkomst dient afzonderlijk van de arbeidsovereenkomst getekend te worden.
  • De verhuurder dient de onder punt 4 genoemde informatie te verstrekken in de door u gewenste taal.

We hebben een meldpunt ingesteld waar huurders en woningzoekenden terecht kunnen als ze ongewenst gedrag ervaren van verhuurders of verhuurbemiddelaars. U kunt ongewenst gedrag melden als u:

  • Als woningzoekende van een particulieren huurwoning geconfronteerd wordt met gedrag dat in strijd is met de eerder genoemde eisen.
  • Een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar die zich niet aan de algemene gedragsregels houdt. Een verhuurbemiddelaar is iemand die huurders in contact brengt met particuliere verhuurders.
  • Een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via bijvoorbeeld een uitzendbureau.

Huurt u een woning bij Thús Wonen, WoonFriesland, Woonzorg Nederland Wonen NWF of PSB Wonen? 
Meld de klacht dan bij de woningcorporatie zelf. 

Ervaart u problemen of moeilijkheden die nog niet zijn benoemd? 
De gemeente kan hier niet op handhaven. Andere mogelijkheden voor hulp zijn de huurcommissie  of het juridisch loket. De huurcommissie is een instantie die hulp kan bieden bij huurzaken waar u aan twijfelt. De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke partij voor huurders en verhuurders. Zij kunnen hulp bieden indien u het niet eens bent over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten. De Huurcommissie doet een uitspraak aan de hand van wet- en regelgeving en doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.

Doe een melding

Via de onderstaande knop kunt u een melding indienen

Melding doen