Hoe is de veiligheid van de dijk gewaarborgd?

Wetterskip Fryslân en de berging van de Wellington

Het bergen van de Wellington uit de zeedijk is technisch ingewikkeld. De veiligheid van de dijk mag namelijk niet in gevaar komen. Voor het bergen van de Wellington moet de dijk tussen Holwert en Ternaard over een lengte van bijna 100 meter worden verwijderd.

 In het gedeelte waar het vliegtuig ligt, wordt tot op een diepte van 8 meter een bouwkuip aangebracht. Een tijdelijke waterkering van damwandprofielen keert tijdens de berging het zeewater. Deze moet aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als de zeedijk. Dus ook berekend zijn op een storm die eens in de 1.000 jaar voorkomt. De berging van het vliegtuig moet klaar zijn voor de start van het stormseizoen op 1 oktober 2024. 

Diverse voorwaarden

Wetterskip Fryslân heeft in de vergunning diverse voorwaarden opgenomen dat de veiligheid van de zeedijk ook bij hoogwater gewaarborgd is. Bijvoorbeeld eisen aan de hoogte en sterkte van de tijdelijke waterkering (damwand). En het waterschap heeft een hoogwaterplan opgesteld met daarin scenario’s van hoog water en hoe daarop te acteren. Ook is met de gemeente Noardeast-Fryslân afgesproken dat Wetterskip Fryslân actief toezicht houdt tijdens de uitvoering van het project en contact houdt met de aannemer om eventueel bij te sturen op aspecten die voor de waterveiligheid belangrijk zijn. 

Zo blijft het waterschap de krachten van het zeewater op de damwanden tijdens de uitvoering zelf monitoren. Ook wordt in de gaten gehouden of de uitvoering (zoals trillingen bij het heien) geen negatieve invloed heeft op de dijkveiligheid. Als het project onverhoopt uitloopt, waaronder het uitzagen van de damwanden, dan kan het waterschap de gemeente vragen de damwanden te laten staan in het stormseizoen.