Wet open overheid (Woo)

Algemeen

Er zijn 2 soorten verzoeken voor het krijgen van informatie, namelijk Woo-verzoek of een informatieverzoek. Is de informatie alleen voor uzelf belangrijk, dan dient u een informatieverzoek in en niet een Woo-verzoek. Bij een Woo-verzoek plaatsen wij de documenten op onze website. Als u een informatieverzoek doet, dan volgt er geen officieel besluit van de gemeente en plaatsen wij de documenten niet op onze website.

De volgende informatie kunt u zelf opzoeken

Deze informatie is al openbaar:

  • Organisatiegegevens vindt u op onze website noardeast-fryslan.nl
  • Raadsstukken vindt u op Gemeenteried
  • Woo-verzoeken en de besluiten vindt u onderaan deze pagina
  • Alle regelgeving van de gemeente wordt gepubliceerd op Officiële bekendmakingen 
  • Al het beleid en regelgeving voor een perceel of locatie, vindt u op Omgevingsloket
  • Informatie over perceelgrenzen, woningwaardes, akten en eigendomsgegevens van woningen en gebouwen is te verkrijgen bij het Kadaster
  • Informatie over bedrijven vindt u bij de Kamer van Koophandel
  • Via Woo-index vindt u koppelingen naar documenten van onze gemeente, maar ook van andere gemeentes. 

Op termijn gaat de gemeente nog meer informatie zelf publiceren.

Waarover kan ik een Woo-verzoek indienen?

Het verzoek moet gaan over publieke informatie. De informatie moet bij de gemeente aanwezig zijn en opgenomen zijn in papieren - of digitale documenten. Uw Woo-verzoek moet gaan over iets wat nog niet openbaar is. Een Woo-verzoek heeft u namelijk niet nodig voor het opvragen van documenten die al openbaar zijn.

 Een Woo-verzoek is niet bedoeld voor algemene vragen. Heeft u een vraag, bel dan gerust met ons klantencontactcentrum. 

Hoe dien ik een Woo-verzoek in?

Een Woo-verzoek kunt u schriftelijk of via de mail indienen. Onder contact vindt u de informatie hoe u ons kunt bereiken.

 Zet in het Woo-verzoek de volgende informatie:

  • Geef zo precies mogelijk aan welke documenten u openbaar wilt maken, wat het onderwerp is met de periode van deze documenten.
  • Uw naam, adres, woonplaats en handtekening.
  • Eventueel uw telefoonnummer en e-mailadres, voor als wij vragen hebben over uw Woo-verzoek.

U kunt een informatieverzoek of Woo-verzoek ook mondeling indienen. U belt daarvoor naar het algemene nummer. U wordt dan doorverbonden naar de betreffende afdeling waarop het verzoek betrekking heeft.

Wat gebeurt er na het indienen van een Woo-verzoek?

Hebben wij uw aanvraag binnen? Dan ontvangt u binnen 4 weken een reactie van ons. Wij kunnen deze termijn met 2 weken verlengen. Soms hebben wij  nog meer tijd nodig. Bijvoorbeeld als wij meer gegevens van u of een andere partij nodig hebben om het Woo-verzoek af te handelen.

Nadat wij een besluit hebben genomen, zetten wij de documenten, het besluit en het Woo-verzoek op onze website: noardeast-fryslan.nl.

Kosten Woo-verzoek

Voor het maken van kopieën vragen wij een vergoeding. De kosten zijn afhankelijk van het aantal kopieën.

Wanneer krijgt u de gevraagde informatie niet?

Bepaalde informatie delen wij niet met u zoals vertrouwelijke - of privacygevoelige informatie. Dit betekent dat persoonsgegevens niet zichtbaar zijn in de openbaar gemaakte documenten.

 Soms zijn de gevraagde documenten niet bij de gemeente: 

  • Als de door u gevraagde stukken bij een andere overheidsorganisatie zijn, sturen wij uw Woo-verzoek door naar de betreffende organisatie. U krijgt daarvan bericht.
  • Als de gevraagde stukken niet bestaan, krijgt u daarvan  bericht.

De gepubliceerde Woo-verzoeken

Heeft u problemen met het openen of lezen van de bestanden bij de Woo-verzoeken? Neem dan contact op via de contactgegevens onderaan de pagina.